Predvolebná téma nájomné byty

Autor: Pavol Kollár | 26.12.2019 o 0:51 | (upravené 20.9.2020 o 18:22) Karma článku: 2,47 | Prečítané:  792x

Podpora výstavby nájomného bývania sa na Slovensku riadi vyhláškou č. 326/2015 Z. z. Ministerstva dopravy, a zákonom 443/2010 Z.z. o dotáciách na rozvoj bývania a sociálnom bývaní a zákonom 150/2013 o štátnom fonde rozvoja bývania

Viem nudný úvod. Mohol by som ho doplniť informáciou podľa akého zákona sa platia miestne dane, daň za rozvoj , daň z nehnuteľnosti , podielové dane atď. Nechcem však prípadného čitateľa úplne odradiť a tak radšej idem k pointe článku.

Nájomné bývanie majú politici pred voľbami v hladáčiku. Pravidelne.  Predbiehajú sa v zlepšovákoch.  Andrej Danko  svoj príspevok v podobe podnikových bytov už presadil. Naozaj systematicky! Roman Michelko  zo strany Vlasť navrhuje založenie národného staviteľa bytov.  Výborný nápad! Teším sa aj na národného staviteľa vzducholodí , národného   výrobcu televízorov, špičkových kozmických ľodí a bojových stíhačiek.

KDHáci chcú , aby každý kto postaví byty postavil aj detské jasle. Výborne. Aj škôlku a školu a k tomu aj domov dôchodcov, lebo veď všetko to nakoniec zaplatí mladá rodina. Skutočne opäť raz geniálny nápad kresťanských politikov! 

Politici akosi pozabudli, že nájomné bývanie je zákonom už podporené a to, že sa nerealizuje má celkom prozaické dôvody.     .

 Za prvé : Ľudia na Slovensku nepreferujú nájomné bývanie. Dôvodov je viacero. Na prvom mieste  je tu prirodzená túžba obyvateľa Slovenska  vlastniť byt. 

Za druhé:  podpora nájomnému bývaniu, alebo akémukoľvek bývaniu je  u nás nedostatočná.  Dokonca možno až  kontraproduktívna.

Poďme sa teda pozrieť na to,  prečo zákony tak,  ako  na seba dnes  navzájom  nadväzujú sú pre podporu bývania  nedostatočné, dokonca si dovolím tvrdiť, že sú zlé.

Nájomné byty:

 Podpora pre nájomné bývanie  je nenárokovateľná a balík na rozdeľovanie malý. /  šic.. tie slovenské  „podpory“!!! /. To je za prvé .

Za druhé :  v akejsi falošnej predstave, že   nájomné  byty majú  byť netrhový segment, ktorý má ponuku bývania doplniť, podporuje štát obce a mestá, ktoré sa stávajú súčasťou trhu. Tieto sú tak vlastníkmi početných výhod  a oproti iným účastníkom trhu , teda    developerom, ktorí sa stávajú  ich konkurentom,    riskujú minimálne. Starostovia sa stávajú developermi a aby mali dostatok kapitálu zvyšujú dane.  Aj konkurencii . Daň za rozvoj platí iba developer . Mesto daň neplatí. Toto   pochopiteľne od výstavby  nájomných bytov odrádza súkromný sektor. Dotovaný produkt trhu totiž nikdy  nepomáha a súkromný kapitál sa nemôže správať nelogicky.

  Hlavne v menších mestách môže byť pre developerov , aj keď sa to možno dnes nezdá, do budúcna  výstavba aj bežných  bytov  nebezpečným a neatraktívnym podnikaním.

Mesto neplatí daň z nehnuteľnosti. Developer platí.

Mesto na rozdiel od developera má nárok na dotáciu do infraštruktúry. Dokonca ja na kúpu pozemku. Developer  samozrejme takýto nárok nemá. Na rozdiel od samosprávy často dostane do vienka riešenie infraštruktúry v okolí.....a samozrejme nutne to musí premietnuť do ceny bytu.

Mesto  dokáže postaviť realizačný tím, ktorý zaplatí z daní. Developer náklady na realizačný tím musí opäť iba zahrnúť do konečnej  ceny bytu. 

Atd. atd.atď.  Nestačí?

Tak pridám ešte jedno :Mesto je spravidla stavebným úradom......a to je si tá najväčšia výhoda!!!Mesto dokáže vydanie stavebného povolenie konkurencii neúmerne predlžovať. To náklady opäť zvyšuje. 

Neviem či si tieto paradoxy uvedomujú politici v parlamente. Pravdou asi je , že tieto súvislosti riešia, inak. Ich zaujímajú predovšetkým hlasy ulovené v predvolebnej kampani. Čím väčšia haluz tým lepšie. A nájomné bývanie je bezo sporu dobrá haluz. Stavím sa o čokoľvek, že 25 000 bytov ročne Kollár nepostaví ani keby eurá  pršali. Na viac my ich vôbec nepotrebujeme. Argument, že sa tým podporí mobilita pracovnej sily je nezmysel. My nemáme mobilitu pracovnej sily. Tá buď smeruje do Bratislavy alebo mimo republiku. O mobilite pracovnej sily môže hovoriť Nemecko, kde sú viaceré regióny rozvinuté a potrebujú pracovnú silu. U nás všetko smeruje iba do hlavného mesta a ak už tam je snaží sa tam aj ostať, pretože viac pracovných príležitostí nie je jednoducho nikde. Výstavba nájomných bytov, ak sa realizuje v Hornej Dolnej  sú iba zbytočne vyhodené peniaze. 

Ale späť k výstavbe bytov. Mestá by jednoducho ako koneční užívatelia daní, by nemali byť súčasťou trhu. Nemôžeme  chcieť,  aby  podnikateľ  platil dane,  ak sa konečný užívateľ dane stane jeho konkurentom. Na strane užívateľa dane sú v takom prípade všetky výhody a podnikateľský subjekt v nerovnom boji musí podľahnúť. No a bez kravky bude aj gazda hladný. Ale nebojme sa. Žiadnych 25 000 štátnych bytov  nebude. nemáme na to kapacity a ani pozemky. Na Slovensku sa minulý rok postavilo takmer 20 000 bytov. Z toho 2/3 v individuálnej bytovej výstavbe.  Na viac nemáme kapacity. Nemáme dosť projektantov , staviteľov ani výrobcov stavebných hmôt. A okrem toho to je asi toľko ako keď sa  v 80 rokoch min . storočia stavalo na Slovensku 40 000 bytov a bol baby boom. Teda rodilo sa asi dva krát viac detí ako dnes. Takže sčítané a podtrhnuté. 20 000 bytov stačí. Nie je potrebné k nim pridať ďalších 25 000. 

Záverom: Páni politici ak už tak podporte rodinu. Tú rodinu o ktorej tak radi a veľa rozprávate pred voľbami.  Povedzme daňovými úľavami tak, ako to robia napríklad v susednom Rakúsku. Uvediem príklad /z Rakúska/ :

Rodina s dvoma deťmi a ročným prijímom 18 200 EUR býva v družstevnom byte, ktorý bol postavený so štátnou podporou (subvencovaná pôžicka). Náklady na postavenie tohto bytu predstavovali pre družstvo 128 000 EUR. Družstvo účtuje mesačne tejto rodine 424 EUR ako splátky subvencovanej pôžicky a komerčného úveru. Rodina má ale  na základe tabuliek nárok na príspevok na bývanie vo výške 391,66 EUR. To znamená, že mesačne sú jej náklady na bývanie redukované na 32,34 EUR (424 EUR – 391,66 EUR).

Podobne sa podpora vykonáva v Nemecku, kde základné prvky stimulujúce podpory bývania  sú predovšetkým daňové úľavy. Nemecký daňový zákon má špeciálne pochopenie pre výstavbu nového nájomného bytového fondu u súkromných investorov. Napríklad používa zrýchlené odpisy. / u nás podľa najnovšej Dankovej úpravy tak bude možne postupovať iba v prípade podnikových bytov - sic/ .  Ďalej je možné pri predaji bytu  využiť  nezdaniteľný príjem z predaja. Ktokoľvek kto má byt v súkromnom vlastníctve minimálne 2 roky a predá ho, môže si ponechať zisk z predaja bez zdanenia. A mnohé ďalšie  výhody.  V žiadnom inom sektore v Nemecku  daňový zákon nemá taký silný  podporný vplyv, ako má práve v bytovej výstavbe. Cieľom tejto daňovej stimulácie  je zabezpečiť pre investora v novom nájomnom bývaní konkurencieschopný zisk v porovnaní s inými formami investícií a takýmto spôsobom priniesť kapitál do výstavbu potrebných bytov.

...ajhľa aké jednoduché ....

 

  Ing.arch. Pavol Kollár

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Chceli ho odstrániť, jeho imidžu uškodil Gučík. Kto je Maroš Žilinka?

Za generálneho prokurátora ho musí vymenovať prezidentka.

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Kto vráti generálnej prokuratúre dôstojnosť?

Maroš Žilinka už nebude môcť úrad len tak udržiavať.


Už ste čítali?