reklama

Jedna zbytočná daň navyše

V minulom blogu som písal o zlých pravidlách, ktoré neumožňujú, aby sa na Slovensku stavali nájomné byty.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Dnes budem písať o jednej zbytočnej dani, ktorá v konečnom dôsledku postihuje všetkých nových majiteľov bytov. Teda najmä mladé rodiny.

Keď v roku 2015 prijímal slovenský parlament zákon č. 447/2015 o tzv. miestnom poplatku za rozvoj, myslel som si, že sa konečne začne sľubovaná reforma stavebného konania a územného plánovania, že sa skončí „výpalníctvo“ v podobe nezastropovaných tzv. vyvolaných investícií. Myslel som si, že konečne budú lehoty záväzné aj pre úradníkov, nie len pre platbu dane, že zaplatením poplatku dostanú investori od samospráv taký servis ako v Rakúsku. Ako mnohokrát, hlboko som sa mýlil.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V dôvodovej správe k zákonu sa uvádzalo:

Zámerom tohto zákona je, aby na miestach, kde vznikne na základe stavebného rozvoja územia potreba vybudovania sociálnej a technickej infraštruktúry, plnil poplatok tri základné funkcie - príjmovú, rozvojovú, protikorupčnú.

O tejto dani sa už mnoho popísalo. Dnes o nej píšem iba preto, že od zavedenia dane už máme praktické skúsenosti a preto vieme povedať, že zákon nesplnil ani rozvojovú a ani protikorupčnú funkciu. V týchto mesiacoch pred koncom roka sa daň zavádza v mnohých mestách na Slovensku z dôvodov celkom odlišných ako predpokladal / ak vôbec niečo predpokladal/ zákonodarca. Treba povedať, že daň nie je povinná. O jej zavedení rozhoduje samospráva. Preto píšem, že v gtýchto mesiacoch sa zavádza do života. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 V zákone so vzletným názvom nejde o to, aby sa rozvoj podporil, ale zdanil! Ide o daň za aktivitu!!!! Šic... Daň sa nepoužíva na rozvoj územia v okolí stavby, ktorá daň prvotne platí, ale na najrôznejšie iné ciele o ktorých rozhodne samospráva. Teda aj na platy a odmeny samosprávy. Nejde teda o daň na rozvoj, ale za rozvoj! Daň nie len, že rozvoj nepodporuje, ale naopak ho hatí. V konečnom dôsledku ide iba o vybratie ďalších peňazí z peňaženiek občanov na stoly politikov, aby mohli zabezpečiť svoje priority a prípadne rozdať pár zlomkov na nejaké balíčky. To je celý zmysel zákona. 

 Treba povedať, že samosprávy daň dlho neuplatňovali. Od začiatku ho uplatňovala iba Bratislava. V poslednej dobe však daň za rozvoj začínajú uplatňovať aj ďalšie slovenské mestá. Zdôvodňujú to zväčša novými povinnosťami, ktoré im pribudli, ako sú Dankove obedy a dovolenkové poukazy , či povinnosť čistiť chodníky.... / šic/ Podstata je ale iná. Daň je obrovské lákadlo. Takú príležitosť, ako dostať peniaze zadarmo, si predsa len málokto dá utiecť. Spolu s poukazmi a čistením chodníkov ide ruka v ruke aj zvyšovanie platov primátorov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tak je tu nová daň. Je v zásade neviditeľná. Bežný človek nemá možnosť sa s ňou stretnúť. Iba ak sprostredkovane. Keď napríklad kupuje byt. A aj vtedy má málo možností pochopiť, o čo vlastne ide. Bežný občan nemusí politika viniť za to, že cena bytov ide hore. Na vine je predsa developer.

Lenže tak to vôbec nemusí byť. Developer – hoc ako nepopulárna postava – do ceny bytu nakoniec musí premietnuť všetky dane. Teda aj DPH , daň z nehnuteľnosti, poplatky bánk , lebo veď tie rastú kvôli špeciálnemu bankovému odvodu a nakoniec musí do ceny premietnuť aj daň za rozvoj. Dane , dane a ešte raz dane.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Namiesto skutočnej podpory rozvoja nových projektov a mladej rodiny, platia developeri – teda presnejšie najprv developeri a potom a na koniec zväčša mladé rodiny kupujúce byty propagandistické akcie starostov a primátorov, Dankove dovolenkové preukazy, zvyšovanie platov úradníkov a primátorov.

 Spomínam si na rozpravu a zdôvodnenie predkladateľa zákona, ktoré bolo podľa mňa až ideologické, vyhrotené, akoby politici tiahli proti triednemu nepriateľovi, za ktorého je dlhodobo v spoločnosti označovaný developer. Teda niekto, kto vlastní iniciatívu a schopnosť. A za túto iniciatívu ho vládnuca politická elita podľa akejsi zvláštnej „spravodlivosti“ potrestala. V skutočnosti ale politici potrestali opäť iba obyčajného človeka, ktorý je posledný v reťazi obchodných vzťahov a chce si kúpiť napríklad ten spomínaný byt. Síce mu budú všetci hovoriť najmä teraz pred voľbami, že žije v sociálnom štáte, ktorí rozdáva balíčky a mnohé veci zadarmo, ale na konci dňa mu vystavia účet v podobe tých najzvláštnejších daní a poplatkov. Aj preto dnes priemerný zamestnaný občan odvádza štátu 2/3 svojej mzdy. Napríklad aj preto, aby susedove deti dostali obedy zadarmo. Netvrdím, že sa netreba podeliť. Byť solidárny. Len sa mi zdá, že 2/3 je priveľa. A najmä sa mi zdá perverzné ak najprv z človeka spravíme žobráka a potom mu politici ponúkajú almužnu.

Zákon o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých súvisiacich zákonov je podľa mňa jeden z radu „podpásoviek“ , ktorými politická trieda zaťažila pracujúcich na Slovensku. Plné ústa rečí o sociálnom štáte a starostlivosti o rodinu sa v konečnom dôsledku zákonmi, ako je 447/2015, rozmenia na drobné a zdania toho, koho politici veľkohubo chránia. Rodinu.

 Byty sú u nás extrémne zdanené aj bez poplatku za rozvoj.

 Na porovnanie: Slovensko zaťažuje byt 20 % DPH, 5 % je DPH na byt v Maďarsku a 15 % v Česku. Na podporu nájomného bývania je u nás dlhodobo v štátnom rozpočte vyčlenených iba čosi vyše 20 miliónov eur. V susednom Rakúsku je to viac ako 3 miliardy eur. Podpora sa uskutočňuje cez daňové úľavy a nie cez selektívnu podporu konkrétnych projektov (sic!).

Dnes dane a poplatky premietnuté do priemernej ceny bytu predstavujú v Bratislave cca 600 €/m2. To je extrémne veľa. Tieto peniaze treba zaplatiť z extrémne zdanenej mzdy. A potom treba každý rok platiť aj daň nehnuteľnosti Za byt. Hoci ste ho už extrémne zdanili – pri kúpe. V Trnave zastupiteľstvo napríklad zdvihlo miestne dane z nehnuteľností o 200% je to dnes 1 eur/m2/ rok!!!!! A zároveň si starosta nechal odsúhlasiť najvyšší možný plat. 5740 eur/mesiac !!!!!

 Poplatok podľa zákona 447/2015 sa na tejto dani podieľa v Bratislave na cene bytu zhruba 40 €/m2 . Tento poplatok síce platí mestu developer vo výške max. 35 €/m2 zo všetkej nadzemnej plochy stavby pri stavebnom povolení, v konečnom dôsledku ale daň nakoniec (aj s úrokmi) zaplatí majiteľ nového bytu, pričom do ceny bytu sa poplatok premietne aj za všetky spoločné priestory. Teda aj za kočikárne a komory.

 Sme spoločnosťou extrémne zaťaženou daňami, ktoré, žiaľ, zďaleka nie sú pod verejnou kontrolou. Extrémne vysoké dane robia aj z pracujúcich chudákov. Máme aj preto nízke príjmy a aj preto sa extrémne zadlžujeme. Na druhej strane extrémne rastie cena štátu a samospráv. Pred desiatimi rokmi stál štát 23 mld. Dnes je to už 37 mld. eur. Samospráva stála 3,6 mld. Dnes je to 5,2 mld. eur !!! Všimli ste si, že by sa za ten čas stal štát a samospráva nejak významne lepšou a prívetivejšou? Ja teda nie.

To je, samozrejme, už iná téma. Súvisí ale s tým, o čom sa snažím hovoriť už roky. O extrémne neefektívnom štáte. O extrémnom daňovom zaťažení obyvateľstva , bývania a potravín, o extrémnom daňovom zaťažení práce a teda v konečnom dôsledku extrémnom zdanení rodiny, ku ktorej sa všetci politici obracajú pred voľbami a sľubujú, že bude v centre ich pozornosti.

Pavol Kollár,

Pavol Kollár

Pavol Kollár

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  40x

Som zamestnávateľ a daňový poplatník. 30 rokov platím dane a starám sa, aby platili dane stovky ďalších daňových poplatníkov. Celý život bojujem za fér pravidlá, proti korupcii, za lepšie prostredie. Zoznam autorových rubrík:  politika spoločnosť

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu